جدیدترین مطالب امروز

زردک ریشه خوراکی سرشار از بتاکاروتن در رنگ های مختلف

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

زردک ریشه خوراکی سرشار از بتاکاروتن در رنگ های مختلف

هویج یا زردک ریشه خوراکی است که به طور طبیعی به رنگ نارنجی یا زرد رشد کرده و پرورش می یابد اما با پرورش مصنوعی می توان آن را در رنگ های مختلف به مصرف رساند

زردک یا هویج گیاهی نارنجی رنگ و یا سفید رنگ ( گاهی مخلوطی از این دو ) است و در واقع یک نوع ریشه ! ریشه ی خوراکی ای که به صورت خام یا پخته در انواع مختلف می تواند به مصرف برسد ؛ برای پرورش هویج یا اصطلاحا زردک دو سال زمان لازم است .

هنگامی که می خواهیم به سراغ فواید هویج برویم وجود بتاکاروتن که سبب رنگ نارنجی هویج شده است نسبت به دبگر املاح موجود در هویج پیشدستی کرده و منبعی سرشار از ویتامین A را یادآور می شود ، البته بتاکاروتن منبع مستقیم ویتامین A به شمار نمیرود بلکه طی فرآیندی موجل تولید این ویتامین در بدن می شود ، همانطور که می دانید ویتامین A برای چشم مفید بوده و قدرت بینایی را بالا می برد .

از دیگر فواید بارز هویج ( زردک ) در مصرف آن به صورت خوراکی می توان به وجو فیبر زیاد ، آنتی اکسیدان ها و انواع دیگر مواد معدنی در آن اشاره کرد .

همچنین از هویج پخته می توان برای استعمال خارجی و درمان آکنه و سوختگی بهره برد ؛ این گیاه خوراکی که موجب سفت شدن شکم می شود ( در مواجهه با شکم روش می توان از آن استفاده کرد ) کلسترول خون را پایین آورده و علاوه بر تمیز کردن کبد و تقویت کلیه ها ( به سبب بالا بردن تعداد دفعات ادرار در روز ) موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود ؛ در نتیجه مصرف هویج را به افرادی که بدنشان در معرض عفونت های محیطی ( خواسته یا ناخواسته ) قرار می گیرد توصیه می کنیم .

به دلیل خواص بی شماری که برای زردک وجود دارد مانند مواردی که ذکر شد همچنین جلوگیری از بروز بیماری های قلبی ، متعادل سازی فشار خون ، کنترل انسولین در بیماران دیابتی ، بهبود کیفیت شیر مادر و جلوگیری از ابتلا جنین به برخی از بیماری ها در ماه های آخر بارداری ، گنجاندن هویج در رژیم غذایی را به همه گروه های سنی یادآوری می کنیم اما به خصوص آقایان ، مرد ها به دلیل محروم بودن از راه های طبیعی تصفیه خون می توانند از هویج استفاده کنند .

هویچ با پایین آوردن چربی خون برای لاغری مفید بوده و همچنین مصرف آن به همراه اسفناج و کاهو می تواند موجب پیشگیری از انواع سرطان ها مخصوصا سرطان های مخصوص بانوان شود ؛ اگر میخواهید در سالاد از هویج استفاده کنید به جای استفاده از انواع سس های چرب و مضر پیشنهاد می شود از مقداری روغن زیتون و آبلیمو برای طعم دار کردن سالاد استفاده کنید .

لازم است بدانید هویج هایی که در رنگ های مختلف به فروش می رسند کاملا غیر طبیعی پرورش داده می شوند .

مرتبط ها

قالب خبری