جدیدترین مطالب امروز

گیاه بیدمشک گیاه معطر و پر خاصیت ایرانی

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : عطاری

گیاه بیدمشک گیاه معطر و پر خاصیت ایرانی

بیدمشک از جمله گیاهان معطری است که خواص بیشماری نیز دارد ، در کنار فواید بیشمار آن دانشمندان برخی ترکیبات شیمیایی را در این درخت مشاهده کرده اند .

درخت بیدمشک جزو گونه ی درختان بید است ، قرار گرفتن درخت بیدمشک در این گروه به دلیل شکل ظاهری آن است ، چون ساقه های بلند آن مانند درخت بید ریخته شده است ؛ البته اگر در کتاب های طبی قدیم به دنبال خواص این گیاه باشید احتمالا با نام های دیگری نظیر بهرامج ، شاه بید و … روبه رو خواهید شد ، نام بیدمشک همچنین در شهرستان های مختلف باهم متفاوت است .

مشخص ترین ویژگی بیدمشک عطر آن است ، از بیدمشک برای معطر کردن شربت و… بسیار استفاده می شود ، استفاده از بیدمشک ( به صورت عرق یا اسانس ) خالی از لطف نبوده و علاوه بر ویژگی معطر کردن خواص بسیاری هم دارد ؛ اصل این گیاه ایرانی بوده و عمدتا در مناطق شمالی ( خاک های جلگه ای ) رشد می کند .

اگر از نظر طب ایرانی طبع بیدمشک را مورد بررسی قرا دهیم باید گفت گل این درخت سرد و مرطوب و برگ آن سرد و خشک است همچنین میوه ی بیدمشک نیز سرد و مرطوب است .

اگر از مواردی که استفاده از بیدمشک در آن ها منع شده مانند : خانم های باردار و مادران شیرده ، کودکان زیر 2 سال و افراد زیر 16 سالی که سرماخورده یا مبتلا به آبله هستند ، مبتلایان به زخم گوارشی ، نفخ و گاستریت فاکتور بگیریم خواص بیدمشک از این قرار است :

اگر برگ بیدمشک را ( برگ های نر و ماده از نظر شکل ظاهری با هم متفاوت هستند ولی با خاصیت یکسان ) به صورت جوشانده مصرف کنید موجب از بین رفتن کرم ها و انگل های دستگاه گوارشی می شود . بیدمشک علاوه بر تقویت اعصاب ، قلب و دستگاه گوارش خاصیت ملین بودن نیز دارد ؛ برای تقویت اعصاب باید جوشانده ی بیدمشک را با مقداری عسل مخلوط کرد و به مصرف رساند ؛ با توجه به خاصیت ملین بودن می توان نتیجه گرفت که بیدمشک اشتهاآور نیز است .

برای پایین آوردن تب ( خاصیت تب بری ) باید از عرق بیدمشک استفاده کرد ، همچنین جوشانده ی گل بیدمشک با شکر درد های رماتیسمی را تسکین می بخشد .

مرتبط ها

قالب خبری