من بازار کسب و کار را می شناسم و با قوانین اقتصادی آشنا هستم
بازار کسب و کار قواعد مخصوص به خود را دارد ، حتی اگر شما کارمند یا نظایر آن باشید ، شرایطتان با شغل مستقل یا شرایط یک بازاریاب فرق می کند .
یک منطقه را در نظر بگیرید ، مردم این محدوده چه مقدار قدرت خرج روزانه دارند ؟ ماهانه چطور ؟
سطح نیاز آن ها چگونه است ؟ اولویت خرید را برای این افراد چه گروهی از محصولات تشکیل می دهد ؟
این دو پرسش نمونه هایی از صدها سوال مطرح شده در زمینه شناخت بازار کسب و کار است ؛ شما با توجه به نیازی که در خود احساس می کنید و پاسخ احتمالی که قصد دارید برای پیشرفت به آن برسید ، می توانید مجموعه سوالاتی تکمیل تر برای خود جمع آوری کنید ( که حتی شاید خاص شهر یا منطقه ی مورد نظر شما باشد . سوال هایی که طرح می کنید باید تمام لایه های بازار کسب و کار اعم از بازار ، مشتریان ، رقبا و… را تشکیل دهد ؛ اکنون در زمینه ی مشتریان دو پرسش و در زمینه ی رقبا نیز دو پرسش طراحی کنید ( دقت داشته باشید پرسش ها باید کلیدی باشند و پاسخ به آن ها بتواند بخشی از بازار کسب و کار را برای شما شفاف کند . به عنوان مثال چه گروه سنی بازار مشتریان شما را تشکیل می دهند ؟ نیازی که شما رفع می کنید نیاز اولیه ی مشتری شما است ؟ و…
یک جعبه ی مقوایی بسازید ، تمام مصالح استفاده شده در آن را مد نظر قرار دهید ، قیمت تمام شده ی کار برای شما چقدر است ؟ این جنس را با چه نرخی باید در بازار عرضه کنید ؟ بخشی از قانون بازار کسب و کار مهارت در قیمت قیمت گذاری است ؛ شما باید قیمت تمام شده ی جنس را محاسبه کرده و بدانید این جنس تا چه قیمتی در بازار مشتری خواهد داشت . برخی از اجناس قیمت تمام شده ی بالایی دارند و طبیعتا مشتری های خاص خود را خواهند داشت ؛ در این جا است که بحث چگونگی سود مطرح می شود ، گاهی راه انداز یک کسب و کار در تعداد فروش سود می کند و گاهی برپایه ی قیمت ، حرفه ی انتخابی شما در بازار کسب و کار در کدام شاخه قرار دارد ؟
یک تحقیق :
به بازار کسب و کار بروید و در مورد مشاغل رایج در محل شیوه ی تبلیغ و روش توزیع را بررسی کنید . روش های تبلیغاتی رایج کدامند ؟ آیا این شیوه ها در خصوص کسب و کار شما هم پاسخ مثبت می دهد ؟ اگر یک ایده ی جدید تبلیغاتی مخصوص کسب و کار شما در صف انتظار باشد ، آن ایده کدام است ؟ روش توزیع جنس نهایی به چه شکل می باشد ؟ آیا لازم است بازاریابی آن را خود به عهده بگیرید و یا عرضه ی محصول نهایی در بازار برعهده ی عوامل دیگری است ؟ ( مانند توزیع قارچ که بخشی از آن در سوپر مارکت ها انجام می شود ) .
در این بخش کم و بیش با شیوه های طراحی سوال به منظور رسیدن به پاسخ های هرچه شفاف تر و کمک کننده آشنا شدید ؛ حتما تمرین های طرح سوال را انجام داده و در صورت تمایل با دوستان خود در یک جم به اشتراک بگذارید .