جدیدترین مطالب امروز

مرغ شاخدارکرگدنی گونه ای کمیاب در آفریقا

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : مستند

مرغ شاخدارکرگدنی گونه ای کمیاب در آفریقا

در مستندی کوتاه از یک جم به مرغ شاخدارکرگدنی خواهیم پرداخت . گونه ای کمیاب در میان مرغ های شاخدار ، که در آفریقا و بخش هایی از آسیا یافت می شود .

همانطور که میدانید ، پرندگان در گونه های بسیار متفاوتی یافت می شوند که از این میان ، مرغ شاخدارکرگدنی پرنده ای زیباست با طول 40 تا 70 سانتیمتر ، این پرنده شبیه به گونه های دیگر پرنده ها بوده و برخلاف برخی پرندگان سنگین وزن که نمی توانند پرواز کنند با وزن 700 تا 1600 گرم قادر به پرواز کردن است .

مرغ شاخدارکرگدنی که در آفریقا و قسمت هایی از آسیا به چشم می خورد بسیار کمیاب بوده و نشانه ای که شاید بیشتر از هر چیز دیگری در آن جلب توجه کند بدن و منقار بزرگ ، نسبت به سر این پرنده است ؛ جثه ی بزرگ در مرغ شاخدارکرگدنی نر بیشتر به چشم می آید ، گونه ی نر آن علاوه بر بدن بزرگ تر نسبت به ماده ی این پرنده ، صدای زیباتری نیز دارد ، این امر به دلیل آن است که باید با صدای خود جفت را به خود علاقمند کرده و جفتگیری کند .

مرغ شاخدارکرگدنی در حدود 10 الی 15 تخم می گذارد و برای تبدیل آن ها به جوجه از دمای 5/37 درجه سانتیگراد کمک می گیرد و برای این کار 25 تا نهایتا 28 روز زمان نیاز دارد .
با توجه به کمیاب بودن مرغ شاخدارکرگدنی ، شکار و نگهداری آن اصلا پیشنهاد نمی شود ، محل زندگی این پرنده باید فضای باز و در میان درخت ها باشد ، هرچند که هیچ پرنده ای برای دست آموز شدن آفریده نشده است ، اما در صورت شکار و نگهداری آن می توان این پرنده را دست آموز کرد. با این حال به لطف خدا و با کمک گرفتن از غریزه ی خود خطر را به سرعت احساس کرده و به راحتی اسیر نمی شوند .

علت نامگذاری این پرنده به مرغ شاخدارکرگدنی به علت استخوانی است که در بالای سرش قرار گرفته و با ظاهری شبیه به شاخ کرگدن در ابعاد کوچک از پر پوشانده شده است .

هنگامی که ماده آماده تخمگذاری می شود ، به درون لانه ی خود که معمولا حفره ای در تنه ی درختان است می رود و جفت او دهانه ی خانه را با گل می پوشاند ، مرغ شاخدارکرگدنی این کار را به منظور حفاظت از جفت خود در برابر خطر های احتمالی از جمله حیوانات شکارچی یا انسان ها انجام می دهد ، با این کار راه ورود خطر را می بندد و تنها یک سوراخ کوچک به منظور رساندن غذا به جفت و جوجه های خود باز می گذارد ، زمانی که جوجه ها تا حد کافی رشد کردند و قادر به محافظت از خود شدند دیوار گلی را خراب کرده و زندگی تازه ای را در حیات وحش آغاز می کنند .

مرتبط ها

قالب خبری