جدیدترین مطالب امروز

مافیای هنر از توهم تا واقعیت در جامعه هنری ایران !

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : چهره ها

مافیای هنر از توهم تا واقعیت در جامعه هنری ایران !

آیا مافیای هنر وجود دارد ؟ سئوالی که شاید چند سالی هست اکثر اهالی هنر از خود و همکاران خود می پرسند و هنوز هم پاسخ قطعی برای آن پیدا نکرده اند !

از بازیگران تا خواننده ها ، عده ای بر این باورند که مافیای هنر در عرصه ی کاری آنها وجود دارد و برخی دیگر هم به توهم بودن این ادعا معتقدند !

باند و باند بازی در جامعه هنری ایران شاید تعریف دیگری برای مافیای هنر باشد ! عده ای می گویند یک کارگردان گروه خود را دارد و همیشه با آن گروه کار می کند ، پس این یعنی وجود مافیای هنر در این عرصه !

عده ای دیگر هم می گویند گروهی کار کردن ، به معنای وجود داشتن مافیای هنر نیست و هر تهیه کننده موسیقی و یا کارگردان و صاحب سبک در دنیای هنر ، می تواند گروه مختص به خود را داشته باشد و این موضوع هیچ ارتباطی به وجود مافیای هنر ندارد !

اما واقعیت چیست ؟

واقعیت در جامعه هنری ای که برخی ها بسیار پرکارند و برخی دیگر سال به سال هم کار نمی کنند !

اینکه بتوان به طور قطعی ادعا کرد که در جامعه هنری ایران ، مافیای هنر وجود دارد ، کار چندان منطقی و عاقلانه ای نیست ! چون اولا اما و اگرها در این خصوص زیاد است و درثانی شفافیت در عرصه هنر نیز مانند برخی عرصه های دیگر نظیر ورزش و … وجود ندارد و خیلی اوقات حتی از بیان دستمزدهای افراد مشهور در این عرصه خودداری می شود ، چه برسد به آنکه بتوان درجستجوی جمع آوری مدارکی دال بر وجود قطعی مافیای هنر بود !

اما فساد ، تبانی و حضور پول های کثیف را می توان به سینما و برخی ژانرهای موسیقی ایرانی نسبت داد ، زیرا برخی پشت پرده های افشا شده ، تَشت رسوایی افرادی متعددی را از بام انداخته است !

چیزی که مسلم است ، مافیای هنر هم مانند تمامی مافیاهای جهانی ، از مواد مخدر تا قاچاق انسان ، می تواند صدمات جبران ناپذیری به بدنه سینما و تلویزیون هر کشور وارد سازد ! وقتی مافیای هنر وجود داشته باشد ، رابطه جای ضابطه را خواهد گرفت ، پول جای استعداد را می گیرد و ظلم به جای حق ، فرمانروایی می کند !

شاید عده ای همین الان ، با خود بگویند : خب این چیزها که در سینمای ایران به وفور دیده شده است ؛ ما هم در پاسخ به این افراد خواهیم گفت که قضاوت و نتیجه گیری به عهده ی خودتان !

منبع : یک جم

مرتبط ها

قالب خبری