جدیدترین مطالب امروز

دانستنی های جالب توجهی از بند ناف و گفته هایی در اینباره

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : دانستنیها

دانستنی های جالب توجهی از بند ناف و گفته هایی در اینباره

در این مقاله میخواهیم از بند ناف صحبت کنیم ؛ واژه ای که بارها و بارها اسم آن را شنیده ایم و برای ما تداعی یک حیات جدید را می کند ؛ لطفا همراه ما باشید .

آیا در مورد فواید بند ناف چیزی می دانید ؟

سلول تخم که از لقاح سلول تخمک و اسپرم به وجود می ‌آید ، در عرض ۲ روز به سمت رحم حرکت می ‌کند و پس از ۵ تا ۷ روز توده سلولی در دیواره رحم جای می‌ گیرد و به رشد خود ادامه می ‌دهد .

مجموعه‌ ای‌ از این سلول ‌ها در داخل آندومتر رشد می ‌کند و تبدیل به جفت می‌ شود و تغذیه نوزاد از طریق بند ناف و دو سرخرگ و یک سیاهرگ انجام می ‌شود .

در هنگام تولد ، بند ناف و جفت از جنین جدا می‌ شود ، در حالی که به گفته محققان ، خون بند ناف دارای سلول‌ های‌ نامیرا و پایداری است که در علم پزشکی کاربردهای فراوان دارد .

از سلول ‌های‌ بند ناف برای درمان بیماری ‌های مختلف خونی استفاده می‌ شود و امید است در آینده برای درمان فلج مغزی ، دیابت و پارکینسون به کار رود .

برای هر عمل ، پیوند سلولی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به ۲۰ تا ۳۰ میلیون سلول خونی بند ناف نیاز است ؛ به عنوان مثال : برای یک فرد ۲۰ کیلوگرمی به ۴۰۰ میلیون سلول خون بند ناف نیاز است ، از طرفی می‌ توان سلول‌ های‌ پیوندی را از مغز استخوان گرفت ، اما در پیوند سلول‌ های بند ناف بر خلاف پیوند سلول ‌های‌ مغز استخوان ، نیازی به تطبیق زیاد پروتئین‌ های‌ سلولی نیست ، زیرا در پیوند مغز استخوان باید از ۸ پروتئین سلولی ، ۷ پروتئین سلولی اهداکننده و دریافت کننده مطابق باشد ، در حالی که در خون بند ناف ، تطابق ۴ پروتئین از۶ تا کافی است .

از طرفی خون بند ناف سلول‌ های ایمنی اش کمتر و ضعیف تر است و احتمال واکنش دستگاه ‌ایمنی به بافت پیوندی کمتر خواهد بود .

بعلاوه اینکه ، احتمال واکنش بافت پیوندی بر ضد میزبان ( Graft versus host ) که در آن سلول‌ های‌ ایمنی پیوندی بافت ‌های فرد گیرنده را بیگانه محسوب و به آن حمله می ‌کنند در خون بند ناف دریافتی از یک اهداکننده غیرخویشاوند ۱۰ تا ۱۵ درصد است ، ولی این رقم در مورد پیوند مغز استخوان فرد غیرخویشاوند به ۴۰ درصد می ‌رسد .

منبع : طبنا

مرتبط ها

قالب خبری